Skolarbete - frisyr för epoken romantiken

Hade en uppgift på projektveckan att vi skulle göra en frisyr som speglar sig i olika tidsepoker. Och vi i vår grupp hade romantiken. Så nu tänkte jag visa frisyren jag gjorde som ska spegla sig i romantiken, dvs man skulle inte göra en frisyr som dom hade på romantiken, utan uppgiften var att tolka romantiken i en frisyr, i litteraturen och i modet, och även försöka spegla lite i nutiden. Kan säga att det inte är meningen att frisyren ska vara snygg!



Först av allt tuperade jag luggen för att symbolisera skräcken på romantiken, det var många skräckromaner som skrevs då. Jag satte sedan i löshår (slingan som ni ser) för att beteckna Mary Shelleys skräckroman Frankenstein. Frankenstein tog delar ifrån olika människors kroppar för att skapa ett monster, så då tog jag löshår från olika människor, haha! Sen gjorde jag en krinolin (en jättestor stålställning som man hade under klänningen för att förstärka höfternas former) med hjälp av ståltråd som jag fäste i håret för att sen täcka krinolinen med hår för att skapa en klänning som var populärt i modet på romantiken. Jag snurrade hårtopparna som stack ut ifrån nederkanten av klänningen som ett hårband (syns på sista bilden) runt klänningen för att spegla frisyren i nutidens mode. Man brukar ju ofta snurra sin lugg nu för tiden. Sist av allt satte jag fast en röd rosett (eftersom rött symboliserar romantik) som jag inspirerades ifrån kvinnans skor på romantiken.

My way to become a hairdresser | |
Upp